Mindfulness, de ultieme slaap test

      Geen reacties op Mindfulness, de ultieme slaap test

Slapen is de ultieme mindfulness test. Dat wil natuurlijk zeggen, als het niet lukt en je morgen weer vroeg op moet. Dat komt doordat slapen alleen lukt als je niets aan het doen bent. Je lichaam maakt hierin geen onderscheid tussen een ei bakken of actief participeren in het denken. Ik noem het bewust actief participeren, omdat je best is slaap kunt vakken terwijl er gedachten zijn, zolang die gedachten maar automatisch komen zonder dat jij je er mee bemoeit. Dit is ook de kern van de mindfulness beoefening, de gedachten waarnemen zonder er iets mee te doen. Dit doen we door met ons aandacht meer geïnteresseerd in ons lichaam te zijn dan in ons denken. Met interesse bedoel ik dan niet een bemoeiend aandacht geven om iets voor elkaar te krijgen. In onderstaand filmpje kun je alvast beginnen met oefenen in de slaapoefening.

Mindfulness, slapen door voelen

Probeer je het lichaam op die manier te voelen dan ben je weer iets aan doen, iets aan het willen en moeten. Je lichaam valt dan niet in slaap omdat het voelt dat je iets aan het doen bent, dat je nog actief bezig bent. Mindfulness is dus het leren voelen zonder doen, leren voelen door niets te doen. De beginnende en ook de gevorderde mindfulness beoefenaar oefent niets anders dan aandacht geven met steeds minder moeten en willen. Dit is natuurlijk extra moeilijk als de dingen niet gaan zoals jij dat wilt, zoals wanneer je niet kunt slapen. Kom je hier echt niet uit, dan is het een idee om een volledige mindfulness training te volgen, hierin krijg je begeleiding bij de nuances van aandacht. Hier vind je meer info over de mindfulness training.

Lukt het wel om in een vervelende situatie te geven op een minder intense manier aandacht te geven aan je lichaam, dan noemen we dit loslaten. Op onze website vind je meer mindfulness oefeningen en mindfulness tips, Hier kun je klikken. Daarnaast hebben wij een meditatie website voor mindfulness oefeningen voor gevorderde meditatie beoefenaren.